ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Zielonej Górze
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran listy informacji

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych w WIJHARS zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów obowiązuje od 24 grudnia 2024 r.

Akapit nr 1 - brak tytułu

1. Jeśli masz wiedzę, że doszło do naruszenia prawa możesz przekazać zgłoszenie do Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno- Spożywczych następującymi sposobami, które gwarantują zachowanie poufności przekazanych informacji:
  • pocztą na adres do korespondencji WIJHARS w Zielonej Górze z dopiskiem „zgłoszenie sygnalisty – nie otwierać”, 
  • elektronicznie na adres poczty elektronicznej: lub wskazać potrzebę kontaktu celem dokonania zgłoszenia ustnego,
  • telefonicznie na numer telefonu 798 857 940 wraz ze wskazaniem, czy rozmowy są nagrywane.
Zachęcamy, aby w przypadku pisemnego przekazania zgłoszenia skorzystać z formularza zgłoszenia naruszenia prawa.
Jeśli jest to możliwe, złóż zgłoszenie wewnętrzne z wykorzystaniem powyższych kanałów komunikacji. Takie zgłoszenie również zapewnia poufność oraz ochronę przed stosowaniem działań odwetowych.
 
2. Jeśli chcesz skorzystać ochrony sygnalisty musisz spełnić poniższe przesłanki:
     a) jesteś osobą fizyczną,
     b) głoszenie dotyczy naruszenia prawa, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów,
     c) informację o naruszeniu prawa uzyskano w kontekście związanym z pracą, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.
 
Przepisów o objęciu ochroną sygnalistów nie stosuje się do spraw, o których mowa w art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, w szczególności w zakresie przepisów:
  • o ochronie informacji niejawnych, 
  • tajemnicy zawodów medycznych i prawniczych,
  • tajemnicy postępowania karnego.
Sygnaliści podlegają ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa (art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów).
 
3. Zgłoszone przez sygnalistę naruszenie przepisów prawa będzie poddane wnikliwej i bezstronnej analizie z zachowaniem poufności. Tryb postępowania jest następujący: 
  • potwierdzenie wpływu zgłoszenia, jeśli sygnalista wskazał dane kontaktowe,
  • wstępna weryfikacja zgłoszenia,
  • podjęcie działań następczych i wszczęcie postępowania wyjaśniającego w WIJHARS, jeśli zgłoszenie jest zakwalifikowane jako podlegające pod przepisy ustawy o ochronie sygnalistów,
  • kontakt z sygnalistą - jeśli występuje konieczności uzupełnienia informacji od niego,
  • informacja zwrotna do sygnalisty o wyniku postępowania ze wskazaniem planowanych lub podjętych działań naprawczych.
WIJHARS rozpatruje zgłoszenia zewnętrzne w ramach swoich kompetencji jako organu publicznego w zakresie określonym w art. 3 ustawy o ochronie sygnalistów. WIJHARS nie rozpatruje zgłoszeń dokonanych anonimowo.
 
4. WIJHARS przekaże informację zwrotną do sygnalisty na otrzymany w zgłoszeniu w danych kontaktowych adres do korespondencji. Informacja zostanie przekazana w terminie 3 miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia. W przypadku konieczności dalszego działania ze strony WIJHARS pełna informacja zostanie przekazana sygnaliście 
w terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, o czym poinformujemy go wcześniej w terminie do 3 miesięcy.
 
5. WIJHARS dokłada wszelkich starań celem zachowania poufności i zapewnia, że:
  • tylko i wyłącznie pracownicy upoważnieni mają dostęp do pełnej treści zgłoszenia sygnalisty, 
  • dostęp do informacji zawartych w zgłoszeniu jest ograniczony, a dane dotyczące sygnalisty są przechowywane w zabezpieczonym miejscu, do którego dostęp mają wyłącznie osoby upoważnione,
  • możliwość kontaktu z sygnalistą ma jedynie pracownik upoważniony do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa.
6. Dane osobowe sygnalistów WIJHARS przetwarza w oparciu o wymagania ustawowe zawarte w Klauzuli informacyjnej, która jest zamieszczona pod linkiem Klauzula RODO.
 
7. WIJHARS po otrzymaniu zgłoszenia podejmuje działania następcze w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia. Takimi działaniami mogą być: 
  • postępowanie wyjaśniające,
  • wniesienie oskarżenia,
  • ziałania podejmowane w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie postępowania.
Czynności podjęte na skutek zgłoszenia sygnalisty zmierzają do zapobieżenia lub usunięcia skutków naruszenia prawa oraz dokonania adekwatnych działań naprawczych.
 
8. Pomoc prawna dla sygnalistów.
 
Każdej osobie, która chce dokonać zgłoszenia naruszenia prawa (sygnaliście) przysługuje nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, świadczone na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Nieodpłatna pomoc prawna jest organizowana przez powiat/miasto na prawach powiatu, który jest właściwy dla Twojego miejsca zamieszkania.
Ponadto, Sygnalista, który obawia się lub doświadczył działań odwetowych może także zgłosić ten fakt do WIJHARS. W tym celu może wykorzystać formularz Zgłoszenie działań odwetowych.
Sygnalistom przysługuje również ochrona prawna przed stosowaniem wobec nich działań odwetowych. Środkami ochrony prawnej są m.in.: złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa-zastosowania wobec sygnalisty działań odwetowych, do organów ścigania tj. Policji i jednostek prokuratury lub wystąpienie z roszczeniem o odszkodowanie lub zadośćuczynienie za dopuszczenie się zastosowania działań odwetowych.
 
9. Sygnalisto pamiętaj, że dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności (m.in. dyscyplinarnej, za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5). Gdyby wszczęto postępowanie możesz wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
Jedynym warunkiem ochrony jest fakt, że jako sygnalista masz uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą, pod warunkiem, że uzyskanie informacji lub dostęp do informacji nie stanowią czynu zabronionego.
Uwaga! Sygnalista powinien mieć na uwadze, że może ponieść określone prawnie sankcje za dokonanie bezpodstawnego zgłoszenia, tj. jeżeli świadomie i celowo dokonuje zgłoszenia naruszenia prawa, które w rzeczywistości nie miało miejsca (art. 57 ustawy o ochronie sygnalistów).
 
10. Pamiętaj, że możesz złożyć zgłoszenie zewnętrzne do innych organów publicznych lub do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Zielonej Górze
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2024-09-26
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Paweł Kąkol
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2024-09-26 14:21:56
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Tomasz Szular
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2024-09-26 14:29:28
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Tomasz Szular
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2024-09-26 14:32:08
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
75 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »